Študenti STU, SjF, ÚESZ na Zväze v Šamoríne

 

Skúsili navrhnúť, zmontovať a uviesť do prevádzky chladiaci okruh

Na STU, SjF ÚESZ smer chladiaca technika študuje 7 študentov, z toho po jednom z Ruska a Bieloruska. Za jeden semester sa od nich očakáva porozumenie chladivám, chladiacim okruhom rôznych konštrukcií, ich výpočet, návrh a optimalizácia. Celkom riešia 4 projekty a 4 výpočty chladiacich okruhov. Vždy je súčasťou diskusia, porovnávanie energetickej, ekologickej a ekonomickej výhodnosti.

Študenti po vyskladaní a uvedení do prevádzky reverzibilného chladiaceho okruhu. V školiacom pracovisku máme dve skladačky chladiacich okruhov jednoduchšiu a zložitejšiu. Na tej jednoduchšej si študenti spolu s Petrom Havalom skúsili funkciu pump down a na tej zložitejšej skladačke s väčšími možnosťami kombinácií zostavili reverzáciu chladiaceho okruhu. Na kondenzačnú jednotku sa pripojili s reverzibilným ventilom z neho na výparník. Po presmerovaní prúdenia chladiva horúce pary chladiva obišli pomocou solenoidného ventilu expanzný ventil a  odmrazovali výparník.

Atypické chladiace okruhy študentov zaujali

Napríklad Chladiaci okruh funguje  s možnosťou automatického a tiež mechanického režimu. V mechanickom režime sa ovládajú otáčky ventilátora kondenzátora, otáčky kompresora, otáčky ventilátora výparníka a tiež otváranie elektronického expanzného ventilu na udržiavanie presnej výparnej teploty. Merané parametre na chladiacom okruhu umožňujú sledovať dôsledky zmien na obrazovke v tabuľke a tiež na ln p-h diagrame. 

Zvláštny je aj okruh so zásobníkom chladiva na nízkotlakej strane. Chladí sa v ňom kvapalné chladivo R513A, ktoré následne chladí nemrznúcu zmes v doskovom výmenníku, ktorá vyrába ľadovú plochu.                                                                                                                

Skladačky chladiacich okruhov študentov zaujali

Najjednoduchšie si študenti ukázali tvorbu suchého ľadu prepustením kvapalného CO2 do atmosférického tlaku. Tvorbu suchého ľadu Môžem ukázať aj v uzavretom potrubí pri znížení tlaku. 

Suchý ľad vytvorili v uzavretom potrubí, ktorénajskôr naplnili parami na tlak vyšší ako 4,2 barg a potom dopĺňali kvapalné chladivo. Chladivo CO2  vypustili do ovzdušia rýchlym odpustením do vonkajšieho prostredia, pričom sa v potrubí vytvára suchý ľad, ktorý videli v prvom priezorníku. 

Študenti si prezreli hermetický okruh s chladivom CO2 s dvojstupňovým kompresorom s medzi stupňovým chladením a vnútorným podchladením.

Tepelné čerpadlá voda_voda a vzduch voda

Tepelné čerpadlo voda_voda s chladivom R134a a tiež vzduch_voda s chladivom R32. Aj keď namerať hodnoty nestihli, študenti sa zoznámili s možnosťami vyhodnotiť vykurovací súčiniteľ, okamžitý vykurovací  a sezónny výkonnostný súčiniteľ nasledovne:

  1. meranie tlakov, teplôt na strane chladiaceho okruhu 
  2. meranie prietokov a na strane vody. 
  3. Namerané parametre sústredil zberač dát, následne vyhodnotil program. 

Namerané a vypočítané údaje, dôsledky akejkoľvek zmien, porúch na chladiacom okruhu v reálnom čase počítač okamžite vyhodnotil. Výsledné hodnoty boli premietané na veľkú obrazovku.  

 

Tepelné čerpadlá voda_voda a vzduch voda

Tepelné čerpadlo voda_voda s chladivom R134a a tiež vzduch_voda s chladivom R32. Aj keď namerať hodnoty nestihli študenti sa zoznámili s možnosťami vyhodnotiť vykurovací súčiniteľ okamžitý vykurovací  a sezónny výkonnostný súčiniteľ nasledovne

  1. meranie tlakov, teplôt na strane chladiaceho okruhu 
  2. meranie prietokov a na strane vody. 
  3. Namerané parametre sústredil zberač dát, následne vyhodnotil program. 

Namerané a vypočítané údaje, dôsledky akejkoľvek zmien, porúch na chladiacom okruhu v reálnom čase počítač okamžite vyhodnotil. Výsledné hodnoty boli premietané na veľkú obrazovku.  

 

Viac informácií nájdete v časopise Správy 4/2024