PROJEKT REAL ALTERNATIVES SKONČIL

 

PROJEKT REAL ALTERNATIVES SKONČIL

Online diskusiami 28. a 29.5.2020

Prihovorili sa v podstate všetci zúčastnení, ktorí o projekte hovorili pozitívne s veľkou perspektívou k dosiahnutiu tzv. minimálnych znalostí na prácu s alternatívnymi chladivami, z ktorých treba spomenúť minimálne amoniak, oxid uhličitý a propán. Pri týchto chladivách si uvedomíme, že hlavnou témou bude bezpečnosť, energetická efektívnosť, technológie.

Riešitelia projektu RA4L (IIR, IQR, ATF, ...) venovali veľké úsilie a peniaze marketingu, propagácii, politike tak, aby dosiahli popularizáciu na celom svete napríklad v Argentíne, Tunisku, Afrike, Kande, Quatare, Indii, .... Prezentujú projekt ako elearning, prepojený na celom svete, udržateľný na požadovanej úrovni znalostí a zručností, obnovovaný podľa najnovších poznatkov a preto by sa malo za zapojenie do projektu platiť 4000€,  25 €/certifikát a 600 € na školiace centrum pre tzv konzorcium zakladajúcich členov.

Projekt bol preložený do 13 tich jazykov a podporujú ho najmä európska asociácia  AREA a tiež celosvetovo pôsobiaca organizácia IIR.  Vo svete však podobné iniciatívy vo vzdelávaní zabezpečujú UNEP, UNIDO, GIZ, AHRI, ...

Alternatívne chladivá už zahŕňa Nar. 2015/3067/EÚ,

Viaceré európske krajiny však buď zatiaľ preškolenie nevyžadujú, alebo sa bránia ďalšiemu preškoľovaniu. A tak sa diskutuje chaoticky, ako keby chýbala právna norma, ktorá by si minimálne znalosti na alternatívne chladivá vyžadovala. Niektoré krajiny ponúkajú školenie diferencovane na jednotlivé chladivá napríklad pre amoniak, horľavé chladivá, CO2.

Ambície projektu Real Alternatives for Life (RA4L)

Do propagácie projektu sa vložili nemalé peniaze v snahe urobiť z neho základ pre nielen európske krajiny, ale na celom svete. Je záujem vytvoriť tzv. RDL (Refrigerant driving Licence) vodičský preukaz na prácu s chladivami platný na celom svete. Faktom však je, že školiacich programov je viac a nie je pravdepodobné, že by sa svet zhodol na jednom z nich.

Výsledkom projektu RA4L sú učebné texty, e-learning, rôzne stretnutia, školenia učiteľov, základné technické vybavenie, cenené je najmä poznávanie sa navzájom v rámci školiacich stredísk EÚ.

Slabšou stránkou je nízky počet účastníkov, absolventov e-learningu, ktorý sa pohybuje od začatia projektu na úrovni 300. To je pre EÚ nízky počet, ak uvážime, že zapojené sú také krajiny ako Nemecko, UK, Belgicko, Holandsko, Španielsko, Poľsko, ...

Skúsenosti z RA4L z jednotlivých krajín

IQR Anglicko

V Anglicku, ktorého výskumný ústav IQR je nositeľom úlohy vydali len málo osvedčení RA4L hoci reprezentujú 2500 technikov o ktorých sa stará 6 zamestnancov a 100 dobrovoľníkov. 

Na IQR vyvinuli viacero programov ako Real Zero (prečo sú systémy netesné), Real Skills (prevencia únikov), Real Alternatives (nové chladivá), RA4L (školiace kapacity). V Anglicku sa stále ponúkajú školenia na F plyny podľa Nar. 303/2008/ES. Nezaviedli zatiaľ školenia podľa Nar. 2015/2067/EÚ. Projekt RA4L, ktorý sa snažia rozšíriť do celého sveta v Anglicku zatiaľ rozšírený nie je. Zatiaľ sa do projektu zapojili krajiny podľa mapy nižšie vrátane Nového Zélandu.

Real Zero (prečo sú systémy netesné), Real Skills (prevencia únikov), Real Alternatives (nové chladivá), RA4L (školiace kapacity) 

ATF Centro Studi Gallileo ,Taliansko

Snáď najvýznamnejším propagátorom projektu vzdelávania RA4L je Marco Buoni riaditeľ asociácie ATF, ktorý je zároveň prezidentom AREA. ATF sa cestou svoje vzdelávacej organizácie Centro Gaileo zapojila nielen do RA4L, ale tiež do projektov UNIDO v rámci ktorých školili v Casale Monferrato, ktoré navštívili aj naši učitelia Róbert Pallya a Ján Jankeje, odborníkov z Argentíny, Cypru, krajín EÚ, Turecka, Indie a pod.

Školenie na horľavé chladivá v Taliansku. Deväť školiacich centier patriacich ATF v Taliansku ročne vykoná 200 školení pre 4000 účastníkov z toho v Casale najviac až 50 školení pre 1000 technikov

IKKE Duisburg, Nemecko

V Nemecku nositeľom projektu je IKKE Duisburg, ktorá ročne má cca 700 študentov. Ponúkajú kurzy zvlášť na horľavé chladivá a samotne na oxid uhličitý. Školia a certifikujú tiež podľa Nar. 2015/2067/EÚ. Mladým chladiarom ponúkajú týždňové školenie na CO2 extra kurzy na amoniak a propán v priebehu 3,5 ročnej prípravy na majstrovské skúšky. Zabezpečili školenie pre učiteľov v rámci RA4L s ukážkami horľavosti a postupu práce s horľavými chladivami.

Technická pripravenosť IKKE na horľavé chladivá (pozri Správy 3/2019)

 

CNI Španielsko, AGFR Rumunsko VÚŽP Estónsko

V Španielsku  školenia RA4L zabezpečuje CNI v piatich školiacich centrách. Podľa zákona by mali mať všetci chladiari preškolenie na prírodné chladivá v rozsahu 6 hodín do februára roku 2021. Z toho dôvodu projekt RA4L je pre túto úlohu vhodným východiskom, aby metodicky zvládli nápor školení na približne rovnakej úrovni.

V Rumunsku zväz AGFR školí na F plyny a pripravujú aj podľa RA4L. Majú štyri školiace pracoviská.

V Estónsku je poverenou organizáciou Výskumný ústav pre životné prostredie, ktorý je zároveň centrom pre certifikáciu na F plyny. Majú snáď najprepracovanejší systém kvalifikačných kategórií, ktoré sú základom aj pre výšku mzdy. 

Prozon Poľsko

V Poľsku majú vybudované a technicky zabezpečené školiace centrum na alternatívne chladivá organizácii Prozon vo Varšave. S rozbehom školení a skúšok sme im pomohli v rokoch 2015-2016 aj podľa nariadenia 2015/2067.  Napriek tom školia predovšetkým podľa Nar. 303/2008/ES, v rámci ktorého vydali 1500 osvedčení.

Technická pripravenosť firmy Prozon vo Varšave na CO2 školenia, patrí k najlepším v Európe. Vlastnia booster systémy s chladivom CO2. V jednom priestory prebieha teoretická i praktická výučba, ktorej sa zúčastnili aj naši učitelia. Ta technickom vybavení sa podieľali firmy Luve, Dorin, Rivacold, Schiessl, Digitel, Panasonic (Pozri Správy 4/2019).

 

 

SCHKT Česko

V Česku síce preklopili certifikáty z 303/2008/ES na certifikáty podľa Nariadenia 2015/2067/EÚ, avšak alternatívne chladivá do školení nezaradili. Na druhej strane úspešne realizujú školenia podľa RA4L na horľavé chladivá a od septembra 2020 plánujú aj na oxid uhličitý. Tieto školenia chcú zapracovať aj do školského systému. Majú vysokú návštevnosť testov RA4L na web stránke.

 

Školenie učiteľov v SOU Brno na horľavé chladivá máj 2019 (pozri Správy 5/2019). V Česku medzi najlepšie vybavené patrí školiace pracovisko  pri SCHKT v Prahe a na SOU v Kostelci

UCL Belgicko

V Belgicku školia na univerzite UCL prírodné chladivá od roku 2010. Zapojili sa do projektu RA4L v roku 2012, ale certifikáty vydali len v malom množstve a to napriek tomu, že boli riešiteľmi RA4L. Na univerzite UCL vyhodnotili už pomerne známy graf vplyvu únikov na prevádzkové náklady.

Na univerzite urobili prieskum situácie vo vzdelávaní o alternatívnych chladivách, ktorý vyústil v konštatovanie, že vzdelávanie zaostáva za potrebami praxe. To je najmä preto, že mnohé štáty nezaviedli vzdelávanie podľa Nar. 2015/2067 pretože chýbajú lektori, učebné texty, technická vybavenosť .... a tak nových odborníkov vychovávajú najmä dodávatelia zariadení s alternatívnymi chladivami a prax.

Najlepšiu pripravenosť chladiarov v EÚ vyhodnotili pre horľavé chladivá, najmenšiu pre amoniak. Niekde medzi tým sú CO2, HFO, R32, ...

 

HURKT Chorvátsko

Zo školení v Chorvátsku, ktoré vykonáva asociácia HURKT v priestoroch technickej univerzity, kde sa vyučuje chladiaca technika. Laboratóriá sú dobre vybavené zariadeniami na amoniak, CO2 a majú dostatok učiteľov. Pociťujú však nedostatok záujmu chladiarov

Prof Marino Drozdek z TU v Zagrebe vysveľuje tvorbu suchého ľadu v chladiacom okruhu

Sosiad Turecko

Turecko reprezentuje vo vzdelávaní organizácia Sosiad, ktorá komunikuje s ministerstvami, pripravuje učiteľov, ale reálne vzdelávanie podľa RA4L plošne zatiaľ nerozbehla.

Medzinárodné stredisko na vzdelávanie v Arménsku

Otvorené v roku 2019

Bolo vybudované za finančnej a technickej pomoci Ruskej federácie na školenia servisných pracovníkov a tiež projektantov k používaniu F plynov a alternatívnych chladív.

Školiace centrum v Jerevane vybudované s pomocou Ruskej Federácie

 

Viac informácií nájdete v časopise Správy 6/2020