OBCHODNÉ MODELY ZALOŽENÉ NA SLUŽBÁCH PRE CHLADENIE A VYKUROVANIE

 

OBCHODNÉ MODELY ZALOŽENÉ NA SLUŽBÁCH 

PRE CHLADENIE A VYKUROVANIE

ako spôsob úspory energie a kontribúcia k obehovému hospodárstvu

 

Kolektív: Širší kontext poskytol Ing. Vladimír Orovnický

 

Chladenie je pre život nevyhnutné a prispieva k mnohým cieľom trvalo udržateľného rozvoja. Je potrebné zabezpečiť bezpečné a čerstvé potraviny, lieky a vakcíny a zdravé vnútorné prostredie. Aktuálne prevládajúce trendy  ako urbanizácia, digitalizácia a globálne oteplenie prispievajú k predpokladu, že v najbližšom období dopyt po chlade bude enormne vzrastať. To môže potenciálne viesť k zvýšeniu emisií produkovaných spotrebou týchto zariadení preto je potrebné sa zamerať hlavne na udržateľné riešenia, ktoré sú už dnes k dispozícii a eliminovať tak možnosť rastu emisií, ktoré tvorí chladiaca technológia. Chladiaca technológia je často vnímaná v kontexte vytváranie tepelnej pohody v budovách.

Až tak často sa neprízvukuje že chladenie v industriálnom segmente a segmente „chladeného reťazca potravín“ je pre nás výrazne dôležitejšie. Tak isto aj spotreba energií z týchto dvoch segmentov neraz môže prevýšiť spotrebu energie vydanú v oblasti pre zabezpečenie tepelnej pohody. O udržateľnom chladení treba jednoznačne uvažovať aj v kontexte vykurovania nakoľko sa nám ponúka jeden systém pomocou ktorého môžeme riešiť chladenie aj vykurovanie a dokonca v industriálnom segmente a v  segmente chladeného reťazca potravín je obrovsky nevyužitý potenciál spätného získavania tepla z procesov ktoré vyžadujú celoročné chladenie .

Servizácia

Je globálny megatrend k prechodu na služby založené na servisno-obchodných modeloch

 

Medzi prístupy k dosiahnutiu tohto cieľa patrí samotné zariadenie, spôsob jeho inštalácie, údržby a prevádzky, k tomu sa ale môžu pridávať aj nové obchodné modely . 

 

To je miesto, kde smeruje globálny megatrend a do hry vstupujú modely založené na službách - nazývané tiež „servizácia“ .

 

Takéto obchodné modely sú čoraz úspešnejšie v oblastiach ako zábava (hudba, filmy), doprava (autá) alebo svetlo technika, a postupne nahradzujú tradičné modely založené na vlastníctve. 

V článku sa hlavne zameriame na modely založené na službách pre vykurovanie a chladenie ( vo všetkých sférach využitia )  a ako môžu prispieť k úspore energie a s tým súvisiacou úsporou emisií.

 

Problém

Pre úsporu energie na úrovni produktu platia takzvané „štandardy minimálnej efektívnosti“ (MEPS). Pre výrobky tiežexistujú na trhu mnoho rokov aj energetické štítky ktoré našli svoje uplatnenie vo viacerých regiónoch sveta. V Európe sú MEPS regulované smernicou o ekodizajne a doplnené nariadením o označovaní výrobkov pomocou energetických štítkov.  

MEPS sú bezpochyby nevyhnutné na stanovenie minimálneho štandardu a štítky pomáhajú smerovať trh k vyššej efektivite. Tieto pravidlá však neriešia energetickú účinnosť presahujúcu úroveň produktu, ani nepomáhajú prekonávať existujúce bariéry v implementácií vysoko efektívnych riešení a v ich rozsiahlom nasadení. Medzi tieto prekážky patria napríklad:

 

Vysoké počiatočné investičné náklady

na nadštandardné energeticky efektívne zariadenie a stanovenie priorít pre investície do hlavného podnikania;

 

Chýbajúce stimuly

na zaujatie integrovaného prístupu založeného na synergiách medzi vykurovaním a chladením, riadením hlavne na strane dopytu.

 

Nedostatočné povedomie a dôvera

vo výhody vysoko efektívneho riešenia, pri ktorých návratnosť súvisí s prevádzkou zariadenia;

Obchodné modely založené na službách môžu byť spôsobom, ako prekonať tieto bariéry, a tým prispieť k podpore integrovaného prístupu k chladeniu a vykurovaniu.

 

Chladenie a vykurovanie ako služba

Na vykurovanie a chladenie je možné použiť rôzne typy obchodných modelov založených na službách.

Medzi typické modely patria:

 

1. Spoločnosť poskytujúca energetické služby (ESCO) a zmluvná dohoda o energetických opatreniach (ESPCs)

 

POPIS:

ESPCs je zmluvná dohoda medzi príjemcom a poskytovateľom o opatrení zlepšujúcom energetickú efektívnosť, podľa ktorej platba za investíciu vykonaná poskytovateľom je vo vzťahu k zmluvne dohodnutému stupňu zlepšenia energetickej efektívnosti alebo inému, dohodnutému, kritériu energetickej hospodárnosti, ako napríklad úspory financií ”.

ESPC je zmluva medzi ESCO a zákazníkom, kde ESCO zaručuje určité množstvo úspor energie pre zákazníka. ESCO implementuje projekt a zákazník zaplatí ESCO za výkon. Úspory sú zaručene vyššie ako platba pre ESCO. Existujú rôzne typy ESPC v závislosti od toho, kto nesie technické a finančné riziko 

 

PLATBA:

Zákazník vypláca poplatok za správu, ktorý je hradený z úspor energie (ak nie sú úspory, poplatok sa neplatí) a spoločnosť sa zvyčajne zaviaže preplatiť schodok úspor počas trvania projektu. 

 

HODNOTENIE:

ESPC sú silným nástrojom na zvyšovanie povedomia o výhodách energeticky efektívneho vybavenia priamym speňažením týchto úspor. Neriešia však dôležitú prekážku vyššie počiatočné investičné náklady, pretože úspory sa „objavia“ až počas prevádzky systému. Medzi ďalšie otázky patrí napríklad zložitosť zmlúv a potenciálny nedostatok dôvery zákazníka v sľúbené úspory. Tento obchodný model je vhodný pre komplexnú obnovu budovy alebo pre výmenu existujúceho zdroja tepla/chladu 

 

2. Zmluva o dodávke tepla spojená s prenájmom zariadení 

 

POPIS:

Zákazník si prenajíma vybavenie vrátane platby za doplnkové služby ako napr. údržba a oprava v kombinácii so zmluvou o dodávke energie založenej na spotrebovanej energii.

 

PLATBA:

Platby za prenájom vybavenia sa určujú vopred a závisia od investičnej náročnosti zariadení a výšky akontácie zákazníka 

Platby za teplo/chladzávisia od skutočnej spotreby.

 

HODNOTENIE:

Tento model je dobre známy z iných odvetví, ako napríklad lízing automobilov. Odstraňuje nutnosť zaplatiť vysoké počiatočné investičné náklady a zákazník platí iba za teplo/chlad spotrebovaný, čo je pre zákazníka stimulom k šetreniu energie. Neexistuje však žiadna silná motivácia pre výrobcov navrhovať vysoko efektívne zariadenia, pretože spotrebitelia sa môžu mať obavy z vysokých nájomných sadzieb, ktoré jednoznačne nereflektujú obrovský potenciál z usporenej prevádzky. 

 

3. Chladenie a vykurovanie ako služba ( CaaS; HaaS )

POPIS:

CaaS a HaaS sú modely založené na úplných službách, kde zákazníci platia iba za jednotku spotrebovaného chladenia / kúrenia, zatiaľ čo poskytovateľ technológie platí za všetky ostatné služby vrátane údržby, elektriny atď., Vlastníkom zariadenia zostáva poskytovateľ 

 

PLATBA:

Platby za poskytnuté teplo/chlad sa určujú vopred na základe predpokladaného použitia. Nie sú potrebné žiadne ďalšie platby.

 

HODNOTENIE:

Tento model je nový a priamo sa zameriava na vyššie počiatočné investičné náklady, zatiaľ čo zákazníkovi poskytuje

Silný stimul na úsporu energie, pretože platby závisia od očakávanej spotreby energie Rovnako je tento model stimulom pre dodávateľa zariadení nakoľko preberá zodpovednosť za všetky náklady a preberá tiež na seba riziko prevádzky. Model však zatiaľ nie je veľmi známy a sú potrebné ďalšie reálne skúsenosti z uplatňovania tohto modelu v praxi 

 

Nové obchodné modely akoprispievateľ do obehového hospodárstvo

Na rozdiel od obchodných modelov založených na vlastníctve modely založené na službách znamenajú mať poskytovateľa technológie, ktorý vo väčšine prípadov zostáva vlastníkom zariadenia. To môže byť dôležitým hnacím motorom v kontexte obehového hospodárstva, ktorý podporuje opraviteľnosť, recykláciu a opätovné použitie komponentov Bude to mať jednoznačný vplyv na návrh výrobkov a s tým súvisiacich komponentov, napríklad v zmysle modulárneho dizajnu a sériovej výroby, čo zjednodušuje výmenu opravu alebo použitie na inom projekte 

 

Záver

Odklon od modelov založených na vlastníckych právach k servizácii v oblasti vykurovania a chladenia  je potrebným krokom k tomu ako dosiahnuť udržateľnú, energeticky efektívnu a klímu v oblasti vykurovania a chladenie. Rieši kľúčové prekážky, ako sú vyššie počiatočné investičné náklady pre energeticky účinnejšie zariadenie a poskytuje spotrebiteľom priame stimuly, aby si vybrali energeticky najefektívnejšie zariadenia skôr ako výrobky, ktoré vyhovujú minimálnej energetickej úrovni výkonu stanovenej ekodizajnom.

Pre dodávateľov technológie nové obchodné modely založené na službách môžu byť spôsobom, ako zvýšiť ziskovosť prehodnotením návrhu a výberu materiálu pre zariadenia s ohľadom na zjednodušenie údržby, opráv, recyklácie a opätovného použitia. Súčasné modely založené na službách sú z veľkej časti obmedzené na jednotlivé skupiny produktov (napr. iba na chladiace systémy, alebo iba na vykurovacie systémy). Pretože trend pre udržateľne chladenie a vykurovanie jednoznačne smeruje k integrácii týchto dvoch systémov, použitie týchto nových obchodných modelov jednoznačne prinesie zníženie energetickej náročnosti takýchto systémov čo tiež prinesie adekvátne zlepšenie v znížení emisií 

Zdroj: podľa www.coolcoalition.comwww.caas-initiative.org poskytol Ing. Vladimír Orovnický

 

Viac informácií nájdete v časopise Správy 3/2021